Co to jest monitoring płatności ?
Monitoring to nic innego jak stały nadzór nad przebiegiem procesu płatności (od momentu wystawienia faktury dla kontrahenta).
Jest to informowanie płatników o zbliżającym się terminie zapłaty, o jego przekroczeniu jak również ustalaniu przyczyn nie uregulowania płatności w terminie.
W ramach monitoringu dłużnik jest również informowany o nadchodzącym terminie wszczęcia procesu windykacji przedsądowej i sądowej.
W Polsce monitoring jest jeszcze nadal dziedziną niedocenianą i bagatelizowaną przez przedsiębiorców jako narzędzie mające wpływ na płynność finansową ich firmy.
Oto kilka naczelnych zalet skorzystanie z monitoringu płatności za pośrednictwem Pracownika Dedykowanego:
- zwiększenie skuteczności dochodzenia należności,
- kształtowanie u dłużników priorytetów płatniczych,
- unikniecie krępujących rozmów z wieloletnimi klientami odnośnie należności,
- uwolnienie pracowników firmy (najczęściej handlowców) od konieczności prowadzenia działań windykacyjnych,
- wypracowanie poczucia, iż windykacja jest procesem nieuchronnym.
Najważniejszą z korzyści wprowadzenia monitoringu płatności jest natychmiastowa poprawa ściągalności należności. Znacznie skraca się okres średniego przeterminowania faktur, co z kolei niweluje skumulowanie się należności w grupie najcięższej do odzyskania - czyli 30 dni po terminie płatności i więcej.
Korzyści z wprowadzenia monitoringu płatności
Ilość dni przeterminowania | Przed monitoringiem | Po monitoringu |
Faktury w terminie | 9,50% | 39,00% |
1-7 dni przeterminowania | 33,30% | 39,90% |
8-14 dni przeterminowania | 14,30% | 10,80% |
15-21 dni przeterminowania | 11,90% | 6,30% |
22-28 dni przeterminowania | 4,80% | 1,40% |
29 i więcej dni przeterminowania | 26,20% | 2,60% |
Tabela na podstawie danych wiodących firm windykacyjnych
Dlaczego warto skorzystać z monitoringu za pośrednictwem Pracownika Dedykowanego?
Prowadzenie monitoringu wewnątrz firmy wymaga delegowania zadań z nim związanych do konkretnego pracownika (a nawet kilku pracowników). Związane jest to z koniecznością poniesienia kosztów jego wynagrodzenia, kosztów wynikających z zapewnienia odpowiednich warunków do pracy (raportowanie płatności, oprogramowanie, telefon, etc.).
Bardzo istotne są też kwestie psychologiczne – praca z dłużnikami nie jest praca łatwą i niesie ze sobą spore obciążenia - nie wszyscy pracownicy są do tego odpowiednio przygotowani i nie wszyscy zgodzą się je ponieść.
Pracownik Dedykowany monitorujący wierzytelnościami jest specjalistą – podejmowane przez niego działania opierają się na doświadczeniach związanych z miękkimi technikami windykacji, zapewnia on też bezwzględny automatyzm; wierzytelność, której przeterminowanie osiąga wielkość uzgodnioną z klientem, kierowana jest natychmiast do windykacji przedprocesowej i procesowej.